facebook
| nl | fr

Newsflash

Nog drie maanden airberlin, en wat daarna?

Met het faillissement van airberlin verliest Duitsland naar omvang zijn tweede grootste luchtvaartmaatschappij. De belangrijkste geldschieter Etihad Airways stopt ermee. Acute gevolgen voor de 8.400 werknemers en tienduizenden reizigers onderweg zijn er voorlopig niet, omdat de Duitse ministers van Economische Zaken en Transport een overbruggingskrediet van 150 miljoen euro hebben toegezegd, goed om de AB-vliegtuigen nog drie maanden in de lucht te houden. Dat krediet moet ook een gedeeltelijke doorstart door concurrent Lufthansa mogelijk maken.


© airberlin

‘In strijd met EU-regels'
Maar kan dat wel? Volgens Ryanair zeker niet. De Ierse luchtvaartmaatschappij ziet in een overname een zware inbreuk op de mededingingsregels en dient een klacht in tegen het kartel. Ryanair is van oordeel dat de 150 miljoen overbruggingskrediet een vorm van staatssteun is. “Het insolventie-verzoek was “goed voorbereid en duidelijk geregeld met als enig doel dat Lufthansa een schuldenvrije Air Berlin kan overnemen”, aldus Robin Kiely, woordvoerder van Ryanair. “Dit is in strijd met de Duitse en EU-mededingingsregels.” Ryanair dringt er bij de Bundeskartellamt en bij de EU Commissie op aan dat ze onmiddellijk actie ondernemen. Als airberlin uit de markt verdwijnt, kan Ryanair verdere start- en landingsrechten op de Duitse luchthavens verwerven.

Niet onverwacht
Hoe dan ook, onverwacht komt het faillissement van airberlin niet. Het verhaal van de Duitse maatschappij is de kroniek van een aangekondigde dood. Een kroniek die ooit begon in de Verenigde Staten en eindigt in de Verenigde Arabische Emiraten. Decennialang legde airberlin zich met wisselend succes toe op vakantievluchten van Duitsland naar bestemmingen rond de Middellandse Zee. Eind 2011 werd de slotfase ingezet wanneer Etihad Airways uit Abu Dhabi 29,2 procent van de aandelen koopt. Voor Etihad, opgericht in 2003 en sinds het aantreden van de Australische topman James Hogan in 2006 bezig met een groeispurt, paste de aankoop in een unieke strategie. Door deelnemingen in andere maatschappijen vergrootte Etihad het belang van Abu Dhabi als schakel/hub tussen Europa en de VS in het westen, Azië en Australië in het oosten. Naast airberlin heeft Etihad belangen in Alitalia (49 procent), Air Seychelles, Jet Airways uit India en Virgin Australia.

Schuldenberg van 1,2 miljard
Maar alleen al in het overeind houden van Alitalia en airberlin verloor Etihad honderden miljoenen. Alitalia werd in mei failliet verklaard en staat te koop. Etihad Airways leed in het laatste boekjaar 1,87 miljard dollar verlies. James Hogan, de man die Etihad groot maakte, raakte uit de gratie bij de Arabische sjeiks. Zijn vertrek, gepland voor dit najaar, werd in mei vervroegd naar 1 juli. Nu Etihad de geldkraan heeft dichtgedraaid is de vraag wat er gebeurt met de circa 30 miljoen passagiers die Air Berlin jaarlijks vervoerde. Op de maatschappij rust een schuld van 1,2 miljard euro. De laatste maanden begon de uitvoering van vluchten te haperen, het aantal passagiers liep sterk terug. 
Dat het vechten wordt om de (goedkope) AB-erfenis is nu al duidelijk. airberlin meldde dinsdag dat een gedeeltelijke redding door Lufthansa en een niet nader genoemde maatschappij “vergevorderd” is. Een deal wordt binnen enkele weken verwacht.

Bitsige strijd
Door de strenge EU-regels lijkt een volledige overname door Lufthansa dus uitgesloten maar het is wel Lufthansa’s bedoeling om zoveel mogelijk marktaandeel over te nemen. Ryanair en easyJet staan al te trappelen bij de erfenis van Alitalia, maar willen ook graag hun positie in Duitsland versterken.
Lufthansa zou met een overname van een groot deel van airberlin zijn eigen lagekostendochteronderneming Eurowings met een geïntegreerd Brussels Airlines kunnen versterken en zo het verloren terrein op de eigen Duitse markt herwinnen. Overigens huurt Lufthansa al sinds het voorjaar 33 vliegtuigen van AB voor zijn dochter Eurowings. Het staat nu al vast dat de strijd bistig wordt. De herfstmaanden beloven hoe dan ook geen Indian Summer te worden in het Duitse luchtvaartlandschap.

Luk De Wilde, senior aviation editor


Previous   Next