facebook
| nl | fr

SAMENWERKINGSVERBAND

Jaarlijkse ontmoeting Avitour (1)

Eén van de drie ‘jaarlijkse hoogmissen’ van Avitour werd begin mei in Ittre gehouden. De andere twee vonden plaats in Diest en Merelbeke. Op het programma van deze onmisbare en jaarlijkse afspraak van het reisbureaunetwerk stond het volgende: eerst een lekkere en informele maaltijd onder collega’s, waarna Alain Kisiel, afgevaardigd bestuurder Avitour, een presentatie over het heden en de toekomst van de vereniging hield. Er was ook een workshop met ontmoetingen tussen verschillende partners en to’s. Meer dan 130 reisagenten waren aanwezig op deze vergadering die werd afgesloten met een uitstekend buffet. Ter herinnering: Avitour begon in 1991 met enkele kantoren. Sinds 2006 groeide het samenwerkingsverband uit tot een groep met meer dan 218 kantoren en verkooppunten over heel België. Als Avitour in het begin eerder voor kleine kantoren was, is het vandaag dankzij het professionalisme en de uitbreiding van haar services, een groepering voor alle bonafide reisagentschappen, klein én groot.

Uitdagingen (2)

Alain Kisiel, Avitour: "Ik ga niet herhalen wat u reeds weet: de crisis, het aantal verkooppunten dat afneemt (zoals 15 kantoren die deel uitmaakten van Avitour, dan zijn verkocht, waarvan we er dan uiteindelijk 5 hebben teruggekocht). We gaan het eerder hebben over de huidige evoluties die we constateren in de sector zoals bijvoorbeeld to’s die overwegen om direct te factureren, waar wij tegen proberen in te gaan. Maar ook over de licenties die zijn veranderd in Vlaanderen, wat gevolgen zal hebben bij ons (nvdr: in Wallonië). Die praktische antwoorden proberen we te geven op alle nieuwe uitdagingen.” Alain Kisiel preciseert: “ Sinds de crisis van 2008 en zelfs ervoor, was er een breuk: ‘altijd goedkoper zijn’ en ‘meer informatie’, die het gedrag van de consument veranderde en een verandering van de economische modellen veroorzaakte. Een antwoord op die uitdagingen moet een nieuwe marketingstrategie van onze kant genereren. Want vandaag kunnen we zeggen dat alles door elkaar geschud is: uw klant die voor u zit, heeft ook op het internet gekeken, zelfs als hij/zij 80 jaar of ouder is bij wijze van spreken. Wanneer iemand uw kantoor binnenstapt, weet u niet of de klant de bestemming beter kent dan u of niet. Kortom, we zijn getuige van een verandering in business model: van de traditionele pakketreizen die we eerder aanboden tot de nieuwe uitdagingen die ons te wachten staan. In tussentijd mag u niet vergeten dat de klant die uw kantoor binnenstapt ervoor zorgt dat u uw boterham verdient. Dus is het aan u om het spel te spelen, hoe kan u zijn vertrouwen winnen en er voor zorgen dat hij in ‘uw winkel’ koopt. Het is aan u om hem een reden te geven om (terug) te komen, want marktonderzoek bewijst dat een klant houden vijf keer goedkoper is dan er een nieuwe te vinden.”

4 belangrijke punten (3)

Alain Kisiel: "Bij Avitour kunnen we u argumenten geven om klanten te houden en nieuwe binnen te halen. Want we hebben interessante dingen in onze winkel. Die kunnen we baseren op 4 belangrijke punten: (1) de traditie; (2) terugkeer naar de bron (het organiseren en produceren van een reis); (3) technologie, en tot slot (4) de administratieve/financiële kant. Traditie is een vaste waarde, werken met trouwe partners die ervoor zorgen dat u geld verdient, met aanbiedingen die aan uw verwachtingen voldoen (en aan die van uw klanten). De partners die hier aanwezig zijn hebben een antwoord op alle uitdagingen met de juiste tools. Anderzijds werken wij ook met Tourcom in Frankrijk en RTK in Duitsland. Dankzij die samenwerkingen is het bijvoorbeeld mogelijk om bij een Duitse to te boeken (en nog lagere prijzen te kunnen aanbieden).  Dankzij Tourcom bent u de enige die ook het aanbod van Franse to’s kan verkopen. Zeker wanneer uw klanten afkomen met Franse superaanbiedingen die ze kregen tijdens een ‘uitverkoop’.  Bij ons kunnen de leden van Avitour aanbiedingen aankopen bij een buitenlandse to, die met winst verkopen en dat allemaal volledig legaal. Vanuit het oogpunt van de technologie, verbeteren we het contact met uw klant dankzij een eigen site en maandelijkse newsletter met uw gegevens etc. Het kantoor heeft een tool die veel andere functies heeft zoals het bepalen van een doelgroep (bv: aanbiedingen voor gezinnen niet meer sturen naar singles of 55plussers, enz.). We hebben zelfs online versies die nog moderner zijn met doelgroepgerichte aanbiedingen.

Tools en bijstand (5)

Alain Kisiel: "In tegenstelling tot vorig jaar, hebben we naast nieuwe functies ook het gemak van het gebruik volledig herwerkt. Die tools staan ter uwer beschikking. Om efficiënt te zijn, hebben ze maar nood aan één ding:  uw werk, want zonder dat, dienen de tools voor niets. Hetzelfde voor internet en technologie: zonder ‘het normale werk’ van de mens, heeft het geen enkel effect. Ter herinnering, uw website is uw vitrine en werkt voor u door te verkopen en er 24/7 voor u te zijn. We organiseren opleidingen  en deze tools laten u toe om een hoop tijd te besparen.” Wat het laatste punt, administratief en financieel betreft (BTW, dossiers, etc.) preciseert Kisiel het volgende: “Ik kom terug op het feit dat to’s praten over direct bij uw klant te factureren en u vervolgens het bedrag aan de reisagent terug te storten. OK, vandaag is dat nog niet echt zorgwekkend, we zijn op het einde van van de legislatuur, maar morgen? Als dat wordt aangenomen, hebben wij een betalingscentrale. Ander voorbeeld: u weet dat Club Med niet meer via kantoren wil verkopen die een lager zakencijfer hebben dan hun eigen cijfer. Wij hebben de oplossing: wij werken via onze aankoopcentrale. En dat is slechts een voorbeeld. Er zijn meer en meer beperkingen die worden opgelegd door de to’s en die bijdragen aan de kosten die verbonden zijn bij het openen van een kantoor en andere garantiestellingen: in totaal gaat men al snel over de 100.000 euro om een nieuw reiskantoor te open. Dat is waanzin. We werken a.d.h.v. business en cashplanning die kantoren kunnen helpen zich te lanceren, via franchisemodellen.”  Tot slot wil Kisiel nog meegeven dat hij alle leden van Avitour aanspoort om Lieve of Francis te contacteren en zich in te schrijven voor opleidingen en hen tegelijkertijd uit te nodigen om te denken aan andere diensten die door Avitour worden aangeboden zoals Avishop, verzekeringen, promoview, IATA, studiereizen, enz.