facebook
| nl | fr

Edito

Focus: Hotels!

Een goed verzorgde zomervakantie, met z’n twee of met de familie, werd de jongste jaren alsmaar vroeger – vaak nog vóór Nieuwjaar – met extra-vroegboekkortingen gereserveerd via de traditionele reisagent. En dat gold/geldt zeker ook voor het supervakantieland Turkije dat niet alleen omwille van de Istanbul-aanslagen, maar ook door de autocratische koers van de overheid sommige klanten/reizigers vaak een soort slecht ‘reis’geweten bezorgt. Toch dient ook dit sterk genuanceerd te worden. De moderne hotelinfrastructuur en de software van het product – met uiterst capabele en een natuurlijke gastvrijheid maken van het veelzijdig Turkije nog altijd méér dan ooit een perfect en betaalbaar vakantieland. Reisagenten moeten hier dan ook erg op hun hoede zijn het beleg op hun boterham niet te laten opeten door de uiterst flexibele online-“prijsjes” of discount aanbiedingen. Uiteraard bieden de andere Middellandse Zee producten hogere prijzen en sterkere commissies maar, vergeet niet, Turkije komt sneller terug dan sommigen wel denken. Het getuigt dan ook van een sterke visie – uitgerekend in deze moeilijke geopolitieke situatie – om zoals het familiaal bedrijf Paloma Hotels – nu met 9 hotels in Turkije – een sterke investering neer te zetten met de pas geopende Club Marvy, het eerste premium clubhotel van de groep uit Antalya/Kusadasi.

Positief nieuws komt evenzeer uit Egypte waar het toeristisch imperium rond Hamed El Chiaty (ooit even aandeelhouder bij TUI AG) zopas in het historische hart van Caïro, met name het Tahrir- plein, een splinternieuw Steigenberger-hotel El Tahrir opende. Uitgerekend het 100ste van de groep dat nu niet meer Steigenberger heet, maar wel de enigmatische naam ‘Deutsche Hospitality’ draagt. Egypte wordt voor de groep met 10 hotels en twee Nijlschepen de tweede belangrijkste standplaats na Duitsland. Ook de spirit van sociale verantwoordelijkheid is hier present met de financiering van vier gigantische drinkwaterunits in waterarme regio’s.

Het zijn allemaal kleine indicatoren dat de grote toerisme-concerns in dit mobiele apptijdperk van technologisch online geweld, vol data en algoritmen, zich vooral oriënteren op hotelbrands en participaties. Zelfs bij marktleider TUI speelt het touroperatoraandeel niet meer de eerste viool. De helft van de operationele winst komt hier vandaag al uit de eigen hotels en cruiseschepen met een hoger scorend performant rendement! Zo groeit de Riu-keten ieder jaar opnieuw exponentieel en ondertussen werd vorige maand het zesde en nieuwste Mein Schiff in Hamburg gedoopt. Ook Thomas Cook met zijn Sentido en Casa Cook brands blijft hier niet achter. En ondertussen mogen we de Chinese draak met z’n multimiljoeneninvesteringen in prominente Westerse hotelreuzen niet uit het oog verliezen. De overname van Club Med een paar jaar geleden door de Fosun- groep uit Shanghai (ondertussen al voor zo’n 11 procent eigenaar van Thomas Cook!) is in feite klein bier in vergelijking met wat de HNA groep voor heeft met Hilton (25%), NH hotels (29%), meerderheidsaandeelhouder van Carlson Rezidor (83%), met o.a. Radisson Blu, Park Inn, etc. of Jin Jiang International met de Europese Louvre hotels.

Last but not least, de Europese en Amerikaanse hotelgiganten zoals Accor en Marriott – ’s werelds grootste hotelgroep na de overname van Starwood – blijven ondertussen met hun diverse merkportfolio’s niet minder actief op deze snel globaliserende wereldmarkt als de Chinese reuzen zelf!