facebook
| nl | fr

Edito

Van Center Parcs over Airbnb tot anderen

In een tijdperk waarin technologie hand in hand gaat met ‘vakantie-ervaringen’ is het nogal wiedes dat Airbnb, met meer dan 3 miljoen beschikbare accommodaties wereldwijd, toonbeeld voor vele millennials én seniorenconsumenten van een explosieve sharing economy, leeft van bovengenoemd aureool met gelijkgestemde zielen die hun vrije kamers verhuren aan analoge wereldburgers. Ondanks alle juridische debatten, beperkingen en uitwassen blijft dit één van ’s werelds sterkste start-ups uit San Francisco, erg succesvol van New York tot Amsterdam, van Tokyo tot Mallorca. Inderdaad, net zoals bij Facebook- of Instagramliefhebbers/fanaten telt Airbnb een exponentieel groeiende fan-community. Events zoals Airbnb Open – waarbij jaarlijks duizenden klanten/verhuurders naar een conferentie komen om gewoon van gedachten te wisselen – doen enigszins denken aan de beate aanbidding van de vroeg gestorven Apple-stichter Steve Jobs, waarbij het hier al lang niet meer gaat om het gemeenschappelijk delen van privé-woningen.

Zoals het nu blijkt – ook uit een recente studie van de Amerikaanse Hotelfederatie – wordt Airbnb een quasi normale kameraanbieder zoals een booking.com. 81% van de omzet realiseert Airbnb met overnachtingen, waarbij de verhuurder niet present tekent. 40% komt voort uit gastheren die twee of meer aanbiedingen tezelfdertijd verhuren. Daarbij is het voor Airbnb maar een kleine stap ook vakantiehuizen, pensions en kleine hotels te verhuren voor zover ze door hun individueel karakter perfect de smaak van de gebruiker treffen.

Terwijl in Europa Center Parcs met 21 vakantieparken feestelijk zijn 50ste verjaardag viert (net zoals de moedermaatschappij Pierre & Vacances) zijn een Airbnb en een Center Parcs, beiden actief in de huizenverhuur, inderdaad verre van concurrent.

Het deelplatform lokt immers vele hotelgasten weg naar goedkopere opties, maar het jarige bedrijf houdt heel bewust de verhuur van eigen vakantiehuisjes in eigen handen. Met de eerder aangekondigde vernieuwingen en uitbreidingen in Europa is een bedrag gemoeid van zo’n miljard euro o.a. gefinancierd door de verkoop van CP/P&V bungalows aan particulieren (kleine beleggers) of institutionele investeerders. De verkochte bungalows worden teruggehuurd van de nieuwe eigenaren zodat de groep kan investeren zonder meer rente te moeten betalen.

Niet te vergeten, bij al deze nieuwe spelers en mobiele portalen en zoekmachines dat ook grote financieel krachtige partijen om de hoek loeren om een substantieel graantje mee te pikken uit deze reusachtige (vakantie)huisjes verhuurmarkt, zoals Expedia-dochter Homeaway, de Duitse Axel Springer filiale @Leisure Group (Casamundo, Belvilla, Dancenter), Wyndham-dochter Novasol, het Zwitserse Interhome, onderdeel van Hotelplan en last but not least TUIvillas.com, sinds 20 jaar geëxploiteerd door de eigen bookingsengine atraveo. Dit alles tegen een achtergrond waarbij de jarige Groupe Pierre & Vacances Center Parcs nu via de Chinese HNA- groep, sinds 2 jaar zijn minderheidspartner, ook in China zich zelf zeer sterk gaat profileren!